בית אבות לתשושי נפש

לצערנו, לעיתים מגיע הזמן שמצבו התפקודי והרפואי של הקשיש בן המשפחה שלכם, אינו מאפשר להמשיך לטפל בו בבית בבגלל היעדר תנאי טיפול מתאימים ואז ועולה הצורך להעבירו למוסד סיעודי\בית אבות\דיור מוגן. מצבים אלו הם משבריִים עבור הקשיש ובני משפחתו מאחר שבן המשפחה האהוב שלכם צריך לשנות את אורחות חייו מקצה לקצה וכמובן לקשיש עצמו, היציאה מביתו מהווה נקודת משבר משמעותית. השאלות הראשונות שעשויות לעלות הן:

אז מה עושים עכשיו?
לאיזה מוסד אפשר להעביר את הקשיש?
איך מממנים את השהות במסגרת סיעודית מחוץ לבית?
אולי בכל זאת ניתן להשאיר את הקשיש בבית תוך הסתייעות בשירותים בקהילה?

*בקהילה קיימים שירותים שונים ומגוונים שיכולים להקל על הקשיש ומשפחתו ולאפשר לקשיש להישאר בבית שלו, כחלופה לאשפוז במוסד.

אז איך יודעים מהו מצבו הרפואי תפקודי של הקשיש וסוג המוסד או המחלקה המתאימים?

כאשר המשפחה נאלצת לאשפז את הקשיש, סוג המוסד המתאים לו תלוי במצבו של הקשיש כפי שהוגדר לאחר בדיקה מעמיקה על-ידי רופא מומחה בגריאטריה וזאת על-פי מצבו הרפואי של הקשיש ורמת תפקודו: תשוש, סיעודי, תשוש נפש, סיעודי מורכב או מונשם.

כאשר שוקלים להעביר קשיש למסגרת מוסדית מחוץ לביתו כמו בית אבות, דיור מוגן, מעון הורים וכדומה, חשוב לוודא כי לאותה מסגרת יש רישוי מהמשרד הממשלתי המתאים לטיפול במטופלים מהמצב של הקשיש, לדוגמה:

אם יש צורך בתהליכי שיקום – יש לוודא כי למסגרת יש רישוי ממשרד הבריאות לשיקום או גריאטריה שיקומית.
אם קשיש נזקק לאשפוז סיעודי – יש לוודא כי למסגרת יש רישוי ממשרד הבריאות לגריאטריה סיעודית.
אם קשיש נזקק לאשפוז במחלקה לתשושי נפש (כמו למשל חולי דמנציה, אלצהיימר וכדומה) – יש לוודא כי למסגרת יש רישוי ממשרד הבריאות לאשפוז וטיפול בתשושי נפש.

הגדרת תשוש נפש

קשיש המסוגל להתהלך, אולם סובל מירידה משמעותית וקבועה בתפקודי המוח וזהו מצב הקרוי בשפה המקצועית ירידה קוגניטיבית, שיטיון או דמנציה, אשר מתבטאת בירידה בזיכרון, ירידה בהתמצאות, בשיפוט וכולי, במידה כזו שהוא זקוק לעזרה מלאה בפעילויות היומיום לרבות הלבשה, רחצה, אכילה, שימוש בשירותים, סיוע בירידה ועליה למיטה וכסא הגלגלים, סיוע בניידות והשגחה על בטיחותו של הקשיש בכל שעות היממה.
הסמכות להגדרת סטטוס של תשוש נפש לצורך אשפוז ממושך במוסד היא של הגריאטר המחוזי מטעם משרד הבריאות.

מוסד האשפוז המתאים

קשישים במצב תשוש נפש, יכולים להתאשפז אישית, או באמצעות בני המשפחה שלהם במחלקות לתשושי נפש לפי מצבם. האשפוז יכול להיעשות באופן פרטי במימון עצמי, או בסיוע משרד הבריאות.

מחלקות לתשושי נפש קיימות בבתי חולים גריאטריים ומוסדות לאשפוז ברישוי ובפיקוח משרד הבריאות.
משרד הבריאות מסייע במימון האשפוז של קשישים סיעודיים ותשושי נפש עם השתתפות של המתאשפז ובני משפחתו.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן